Urjalan Sanomat
Sorateiden suuri määrä, maaperä ja maasto-olosuhteet altistavat Pirkanmaan maantiet kelirikolle. Päällystetyt tiet taas ovat vaurioituneet Pirkanmaalla poikkeuksellisen leudon ja kostean talven jäljiltä monin paikoin pahasti.
Kelirikon vakavuus riippuu suurelta osin kevään säästä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon. Jo reilun viikon Pirkanmaalla vallinnut poutajakso ja reipas tuuli ovat tehneet hyvää talven runsaista vesisateista toipuville sorateille ja parantaneet osaltaan maanteillä vallitsevaa tilannetta.
Pirkanmaan ely-keskus tiedottaa, että vaikka kelirikosta valtakunnallisesti ennustetaan keskimääräistä helpompaa, kevään tilanteessa on maan eri osissa suuria alueellisia eroja. Poikkeuksellisen leudon talven vuoksi roudan syvyys on koko maassa tavanomaista pienempi. Talven vesisademäärät ovat Pirkanmaallakin olleet monin paikoin suuria.
Lisääntynyt kosteus voi kevään edetessä näkyä liikennettä haittaavana pintakelirikkona, jos tienpinnat eivät pääse kuivumaan.
Maasto-olosuhteet, maaperä ja sorateiden suuri määrä altistavat Pirkanmaan kelirikolle. Jo nyt ennen varsinaiselle runkokelirikolle otollista aikaa osalla sorateistä liikennettä on jouduttu rajoittamaan pintakelirikon vuoksi. Hämeenkyrössä rajoitus on asetettu vajaalle kymmenelle, Akaassa lähes viidelle ja Parkanossa noin 25 kilometrille. Yhteensä Pirkanmaalla painorajoitettuja teitä on nyt 38 kilometriä.
Yleensä painorajoitukset ovat maakunnassa jääneet alle 40 kilometriin vuodessa lukuun ottamatta poikkeuksellisen vaikeaa vuotta 2018, jolloin rajoitusmäärä nousi yli 280 kilometriin.