Yrittäjien palkitsemiskierros Pirkanmaalla ylsi viikonvaihteessa Urjalaan. Vuoden yrittäjä -palkinto koristaa tällä kertaa paikallislehden toimitilaa. Palkinto lämmittää, on ilon ja ylpeyden aihe, mutta ilman ilmoittajia, yhteistyökumppaneita ja etenkin lukijoita palkinto ei olisi ollut mahdollinen, koska mitään paikallislehteä ei ilman teitä olisi olemassa.
Kaikilla yrittäjillä on täsmälleen sama tilanne. Jokainen tarvitsee asiakkaita – ovat he sitten paikallisesti Urjalassa tai maailmalla.
Urjalassa on nelisensataa yritystä, joista moni saa elantonsa kunnan ulkopuolelle tekemästään työstä tai toisaalle myytävistä tuotteistaan. Hämmentävän moni tällainen yritys on myös suurelle yleisölle tuntematon.
Parinkymmenen suurimman yhteisöveron maksajan joukossa oli viime vuonna yrityksiä, jotka tekevät työtään tehokkaasti ja tuloksellisesti pitämättä itsestään juuri mitään ääntä.
Paikkakunnalla on myös sen kokoon nähden valtava määrä lähinnä oman pitäjän ostovoimasta eläviä yrityksiä, joille elinehto on tehdä itsensä tiettäväksi Urjalassa ja lähialueella. Heille paikallislehti kanavineen on väylä kertoa itsestään ja tulla siten näkyväksi kuntalaisille, mutta myös ympäri vuoden Urjalan sadoille ja sadoille kesäasukkaille.
Moni yrittäjä tienaa leipänsä yksin yrityksessään. Yksin yrittäjiä on Urjalassa Tilastokeskuksen mukaan noin 210. Merkittävä joukko siis.
Modernissa maailmassa yrittäjähenkisyyden perään huudellaan jo koulussa, mutta myös palkansaajilta sitä kaivataan. Parhaimmillaan koulujen yrityskasvatus saa nuoren innostumaan yrittäjyydestä tosissaan niin, että jonakin päivänä tämä perustaa oman yrityksen. Toisaalta yrittäjäkasvatus antaa eväitä myös työelämään palkansaajiksi päätyville.
Yrittäjähenkisyys on pohjimmiltaan ammattiylpeyttä. Sitä, että tekee työtään parhaalla osaamallaan tavalla ajassa kiinni pysyen. Ammattiylpeyttä on tehdä työnsä silloinkin hyvin, kun työtehtävä ei ole kaikkein mieluisin.
Tässä lehdessä kerrotaan jälleen monenlaisesta yrittämisestä. Mukana on muun muassa kaksi uutta lähialueen yrittäjää, jotka ovat vasta aloittelemassa yritystoimintaansa. Näitä yrittäjiä yhdistävät sukupuoli ja elämänkokemus. Kumpikin on kerryttänyt työ- ja elämänkokemusta jo hyvän aikaa ennen kuin ajatus oman yrityksen perustamisesta on tullut parhaimmilleen.
Uuden alussa ensimmäinen tehtävä on tehdä itsensä tiettäväksi ja hankkia asiakkaita. Kumpikin yrittäjä luottaa omaan osaamiseensa ja siihen, että olemalla oma itsensä saavuttaa asiakkaiden luottamuksen.
He ovat oikeassa.
Minna Mäkelä
minna.makela@urjalansanomat.fi