Bussiliikenne kutistuu vuodenvaihteessa voimakkaasti.
Joukkoliikenne (muokattu 17.12.2020) Minna Mäkelä

Paunun bussiliikenne supistuu rajusti vuoden alussa – ely-keskus hakee jo korvaavaa yrittäjää turvaamaan työmatkat Tampereelle

Ely hakee korvaavaa yrittäjää

Bussiliikenne Tampereen ja Turun välillä supistuu 4. tammikuuta alkaen. Sen jälkeen Tampereelle pääsee Urjalasta niin arkisin kuin viikonloppuisin vain kahdella vuorolla päivittäin.

Urjalan sivistysjohtaja Juha Salo kertoo, että Pirkanmaan ely-keskus on jo alkanut hakea Paunun torstaisen ilmoituksen jälkeen korvaavaa liikennöitsijää turvaamaan työmatkalaisten pääsy bussilla Tampereelle. Tätä varten ely-keskus hakee Traficomilta lisärahoitusta. Haussa on yrittäjä, jolle käyvät Matkahuollon lipputuotteet.

Urjalaan ei enää ennen 9:ää

Korvaava bussivuoro lähtisi Urjalasta kello 6.45 ja olisi tunti myöhemmin Tampereella. Vuoropari lähtisi takaisin kello 8 ja olisi kello 9 jälleen Urjalassa.

Tilanne on siis se, että Urjalaan ei pääse vuodenvaihteen jälkeen töihin ennen kello 9:ää.

Juha Salo ymmärtää koronatilanteessa Paunun ratkaisua, vaikka se on kova isku Urjalalle, jossa on totuttu, että bussit kulkevat kuntalaisia hyödyttävään aikaan niin Tampereelle kuin Turkuun.

– Kunta ei voi kuitenkaan pakottaa yksityistä yrittäjää ajamaan markkinaehtoista liikennettä, jos bussit ovat tyhjiä.

Salo sanoo, että päivittäin Urjalasta kulkee Tampereelle työmatkaa päivästä riippuen kymmenkunta ihmistä parhaimmillaan.

Uudet vuorot painottuvat iltaan

Paunu ajaa vuoden alusta lähtien kesäkuun alkuun asti ulottuvilla suunnitelmilla Urjalasta Tampereelle arkisin kello 16.25 ja kello 21.45. Lauantaisin bussit lähtevät Urjalasta kello 14.45 ja 21.45. Pyhäpäivinä ajetaan kello 17 ja 21.45.

Juha Salo sanoo, että esimerkiksi lauantaisin Urjalasta ei enää pääse asioimaan Tampereelle, koska perillä ehtii käydä lähinnä kääntymässä: aikaa kaupungissa olemiseen jää noin tunti.

Junavuoroista pitää alkaa neuvotella

Juha Salo toivoo, että ely-keskuksen hakeman tuen avulla Urjala säästyy joukkoliikenteen lisäkustannuksilta.

Hän jatkaa, että nyt jos koskaan on aloitettava neuvottelut VR:n kanssa lähijunaliikenteestä. Työmatkaliikenteen pitää jatkua.

– Kunta on tehnyt paljon työtä joukkoliikenteen eteen, ja moni kunta on kadehtinut Urjalaa, että täältä pääsee Tampereelle ja Turkuun hyvin. Meillä on palveluseteli, jonka avulla Tampereelle pääsee lähes ilmaiseksi.

Salo pohtii, että bussiliikenteen kutistaminen, joka johtunee tietysti paljolti koronasta, sotii myös sitä vastaan, että entistä enemmän pitäisi saada ihmiset käyttämään luontoa säästävää joukkoliikennettä.

– Tämä on palvelutason iso aleneminen, sillä palvelutasoksi on määritetty, että Urjalasta lähtee päivittäin viisi bussivuoroparia, vaikka lupaus ei sitova olekaan.