Humppilan kunnanjohtaja Jyri Sarkkinen visioi tulevaisuutta, jossa juna pysähtyy Tampereen ja Turun välillä Humppilan lisäksi jälleen myös Urjalassa. Henkilöliikenne on koronan jälkeisessä ajassa taas vilkkaampaa raiteilla ja junassa matkustamisen mahdollisuutta käyttävät hyväkseen kaikki, jotka haluavat liikkua nopeasti ja turvallisesti.
Toimiva lähijunaliikenne sekä valtateiden 9 ja 2 parantaminen lisäävät elinvoimaa niin Humppilassa kuin Urjalassa.
Yhteistyö Urjalan kanssa yli maakuntarajan on Sarkkiselle luonnollinen ajatus, vaikka reilun 2 000 kantahämäläisen Humppila ilman epäilystä kilpailee naapurinsa kanssa niin asukkaista kuin yrityksistä. Kumpikin on valtatien 9 varrella. Humppilalla on valttikorttina sijainti myös 2-tien varrella.
Sarkkinen ennustaa, että viiden vuoden sisällä tai pikemminkin 2–3 vuoden aikana, Humppilassa näkyy 9-tien varrella uutta rakentamista.
Kuntalaisten määrä ehkä petraa ylöspäin.
– Asukasluku on alkuvuonna vähän noussut. Syksyllä tilanne yleensä muuttuu, kun nuoret lähtevät opiskelemaan. He kuitenkin voisivat jatkaa kotikunnassa asumista junayhteyksien avulla. Etäopiskelu- ja etätyöt ovat mahdollisia, jos vain verkkoyhteydet ovat kunnossa, hän sanoo.
Riittävän iso yritys hyödyttää seutua
Kunnat kilpailevat uusista yrityksistä, ja joku aina onnistuu. Sarkkinen sanoo, että mikäli hankkeet ovat riittävän isoja, ne hyödyttävät koko seutua.
Urjalalla ja Humppilalla on parhaillaan yksi niitä yhdistävä hanke, kun tuulivoimaloita rakennetaan kuntarajan molemmin puolin.
Myös kisassa asukkaista seudulla olevat vetovoimatekijät merkitsevät. Sarkkinen mainitsee esimerkkinä Urjalan jäähallin, jonne tullaan ympäristökunnista.
Kädenjälki näkyy Akaassa
Sarkkinen on arkkitehti, joka viimeiset seitsemän vuotta oli Akaan kaupungin kehitysjohtaja. Humppilan kunnanjohtajaksi hän siirtyi marraskuun alussa. Ensimmäisellä työviikolla oli jo selvää, että pesti ei alkanut kaikkein helpoimpien tähtien alla, sillä korona estää tutustumisen ihmisiin sanan mukaisesti kasvokkain. Etäyhteydet kuitenkin toimivat, ja Sarkkinen on ollut jo useamman kerran verkkopalaverissa Forssan seudun muiden kuntajohtajien kanssa.
Jyri Sarkkinen ehti olla Akaassa mukana monessa hankkeessa, jotka ovat muuttaneet tai vielä muuttavat kaupunkikuvaa.
– Akaa Point -yritysalue, pistoraide ja toukokuussa avautuva puunkuormausterminaali. Täyspitkät junat voivat ajaa alueelle, ja Toijalan aseman seutu puolestaan muuttuu, kun puukuormat katoavat maisemasta, hän listaa.
Keskustaan on noussut 9-kerroksinen kerrostalo, joka vaati toteutuakseen kaavamuutoksen.
– Toijalan ABC-aseman alue on saatu täyteen. Siellä on kymmenkunta uutta yritystä, vain yksi rakennuspaikka on jäljellä, hän jatkaa.
Sarkkinen oli myös käynnistämässä yhdessä perusturvajohtaja Elina Anttilan kanssa hyvinvointikeskushanketta. Matinpuiston urheilukenttä sai antaa tilaa uudisrakennukselle vaatien kaavamuutoksen. Urheilukenttä siirrettiin toisaalle. Prosessi aiheutti Akaassa kovaa poliittista vääntöä.
Humppilassa näköpiirissä ei ole juuri nyt julkisia rakennushankkeita, mutta Sarkkinen toivoo, että kunta voi mahdollistaa yrittäjien investointeja kuntaan.