Hanhisuontien tasoristeyksen varoituskellot kilkattavat, punaiset liikennevalot syttyvät ja puomit laskeutuvat. Samassa ohi suhahtaakin jo juna täyttä höyryä.
Hanhisuolta kotoisin oleva Mauri Helminen on sitä mieltä, että tasoristeyksen turvallisuutta tulisi parantaa.
– Monella on ollut tässä läheltä piti -tilanteita ja aika ajoin tasoristeyksen puomi on poikki, viimeksi kuluneena kesänä, Helminen summaa arvellen jonkun ajaneen vahingossa puomista läpi.
Tuttuus lisää onnettomuusriskiä
Tasoristeys sijaitsee Hanhisuontiellä kohdassa, jossa maantie tekee tiukan kurvin pitkien suorien osuuksien yli. Aluetta tuntemattoman kuljettajan äkkiä esiin putkahtava rataosuus saattaa yllättää, mutta Helminen näkee oman vaaransa myös tuttuudessa. Kun junaradan ylittää päivittäin, voi keskittyminen herpaantua ja onnettomuusriski kasvaa.
– Osa ajelee niin vanhasta tottumuksesta radan yli. Pahin skenaario on auringonhäikäisy, kovaääninen musiikki estämässä hälytyskellon kilinän kuulemista sekä tottumus rataa ylittäessä, Helminen toteaa.
Helminen itse kertoo aina hidastavansa vauhtiaan huomattavasti ennen radan ylitystä. Rataosuuden molemmin puolin on kasvillisuutta, etenkin Nuutajärven suunnasta lähestyttäessä näkyvyys on aika ajoin varsin huono korkeiksi kasvavien pensaiden vuoksi. Tarkkana saa siis olla.
nostoteksti Ratkaisuna Helminen mainitsee esimerkiksi alikulkutunnelin.
– Kellojen, valojen ja puomien laskeutumiseen ei kulu kauaa – ja sitten ei varoitusmerkkien jälkeen olekaan enää pitkäkään aika siihen, kun juna jo suhahtaa täyttä vauhtia ohi.
Ratkaisuna Helminen mainitsee esimerkiksi alikulkutunnelin.
– Alittaahan jokikin radan tuosta vierestä, myös autoille voisi tehdä alikulun, Helminen sanoo viitaten radan ali tunnelia pitkin virtaavaan jokeen.
Kansanedustaja otti kantaa
Tasoristeysten turvallisuudesta vastaa Väylävirasto, joka vastaa myös valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Hanhisuon tasoristeys sijaitsee Toijalan ja Turun välisellä rataosuudella. Rataa pidetään merkittävänä erityisesti tavaraliikenteen osalta.
Radan ja erityisesti tasoristeysten turvallisuuden puolesta otti lokakuussa kantaa myös kansanedustaja Pauli Kiuru (kok), joka jätti eduskunnan puhemiehelle kirjallisen kysymyksen tasoristeysten turvallisuudesta. Kiuru toteaa Toijala-Turku -rataosuuden olevan mukana
Väyläviraston nelivuotisessa tasoristeysohjelmassa, jonka mukaan rataosuuden loput parannukset tehtäisiin ensi vuoden loppuun mennessä ja Kiuru kysyykin, ovatko loput parannukset toteutumassa tavoitellusti.
Kiuru kertoi myöhemmin Urjalan Sanomille esittäneensä kysymyksen koskien rataosuutta kokonaisuutena, ei yksittäisiä risteyksiä.
– Toki tärkeää on edetä niin, että suurimman riskin paikat (parannettaisiin) ensimmäisinä pois, Kiuru kommentoi paikallislehdelle.