Yleinen (muokattu 18.9.2020) Urjalan Ylläpito

Häkäpönttöautolla vaikka Lappiin


Pentti Laihon häkäpönttö-Volvo vaatii polttoaineena käytettäviä puupilkkeitä 22–23 litraa sadalla kilometrillä.

Olli Pursiainen

Suomessa on vielä käytössä arviolta pari-kolmekymmentä rekisteröityä autoa, joiden pääasiallisena polttoaineena on puukaasu. Nämä autot ovat alan harrastajien käytössä. Autojen omistajat tuntevat toisensa ja heillä on myös oma yhdistys, Suomen ekoautoilijat, joka täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Jäseniä yhdistyksessä on reilut sata.

Moni on myös Urjalassa nähnyt ja kiinnostuksella katsellut ohikiitävää 1980-luvun Volvon 244 -sarjan autoa, jonka tavaratilasta kohoaa teräksinen säiliö putkirakenteineen. Kyseessä on lohjalaisen autoharrastaja Pentti Laihon mökkipaikkakunnallaan Urjalassa käyttämä häkä-pönttöauto.

– Pääasiassa auto on Urjalassa, mutta kyllä sillä liikutaan myös muualla. Kauimpana kävin edellisellä autollani Norjan Kirkkoniemessä, kertoo Laiho.

– Kyllähän tämä sellainen katseenvangitsija on. Ajellessa tahtovat vastaantulijoiden päät kääntyä ja ne, jotka ymmärtävät, mistä on kyse, nostavat usein peukkua tervehdykseksi. Tosin on myös niitä, jotka ohittavat häkäpönttöauton vaikka sulkuviivan kohdalla, ihmettelee Laiho.

Lue lisää Laihosta ja tämän häkäpönttöautosta Urjalan Sanomista 20.8.2020 tai jo keskiviikkona digilehdestä kello 19 alkaen!