Yleinen Urjalan Ylläpito

Soitettaisiinko jo Karpolle?

”Soita Karpolle” todettiin
humoristisesti, mutta hieman pisteliäästi vielä kymmenisen vuotta sitten
jonkun innostuessa toimittamaan jotakin epäkohtaa suureen ääneen.

”Soita Karpolle” todettiin
humoristisesti, mutta hieman pisteliäästi vielä kymmenisen vuotta sitten
jonkun innostuessa toimittamaan jotakin epäkohtaa suureen ääneen.

Toteamukseen sisältyi pieni piikki siitä, ettei suotta
pitäisi kaikesta valittaa, kun meillä täällä Suomessa on kaikki niin kovin
hyvin.
Ja kyllähän meistä on hyvää huolta pidettykin. Ympäri maan ovat
esimerkiksi terveydenhuollon palvelut pelanneet viime aikoihin saakka kuin
rasvattuna. Vaan niin ei ole enää. Hyvä, jos hoitoon pääsee silloin, kun
särky on jo kova. Lääkärin ajanvarausnumeroissa myydään noloina ei-oota.
Mutta ei ole ajanvaraajan syytä, jos aikoja ei ole antaa. Sen kipuileva asiakas
helposti unohtaa.

Vanhustenhoidon uutiset ovat saaneet kansalaiset
heräämään Ruususen unesta. Puutteet yksityisten palvelutalojen hoidossa ovat
saaneet aikaan äläkän, jonka myötä palvelutalot vakuuttavat panostavansa
jatkossa enemmän palvelun laatuun ja valvontaan.
Neuvo johdolta
vastaisuuden varalle on ollut, että omaisten tulisi katsoa, että heidän
läheisensä saavat hyvää hoitoa, ja antaa palaute nopeasti ja suoraan
hoitohenkilökunnalle.

Ei ihan yksinkertainen juttu, vaikka organisaation
näkökulmasta olisikin kauhean kätevää ulkoistaa kustannuksia aiheuttava
työkokonaisuus muualle. Suuri osa omaisista asuu toisella paikkakunnalla kuin
vanhus. Ehkä niin kaukana, etteivät vierailut onnistu lainkaan joka viikko. On
myös paljon vanhuksia, joilla ei ole omaisia.

Onko lapsettoman vanhuksen osa virua kurjuudessa, jos ei
ole ketään vaatimassa parempaa? Ei se niin voi mennä. Valvonnan vastuuta ei
voi sysätä omaisille, mutta hyvä lisä omaisten aktiivisuus tietysti on.

Valvontavastuuta ollaan läpinäkyvyyden nimissä
muissakin asioissa kovasti tarjoamassa organisaatioiden ulkopuolelle.
Muoti-ilmiönä ihan hyvä, että toimintoja tehdään entistä
läpinäkyvämmiksi ja palautteen antamiselle luodaan kanavia, mutta
toimintamallista seuraa myös se, ettei loppukädessä vastuu lepää
kenenkään harteilla.

Joskus tulee mieleen, että olisipa meillä vielä Karpo,
jolle soittaa. Toki parhaansa mukaan paikallislehtikin sovittaa Karpon
karvalakkia päähänsä ja vahtii alueellaan asuvien etuja.

Heli Lehtelä
heli.lehtela@urjalansanomat.fi

Vetovoimaa sisältömarkkinoinnilla