Suomen kaupunki- ja paikallislehdet kokoontuivat viime torstaina ja perjantaina Tampereelle Sokos Hotel Ilvekseen Sanomalehtien liiton järjestämille Suurille lehtipäiville. Paikallisten medioiden juhlaillallisen menu oli rakennettu tyyliin sopivaksi ja se kertoi raaka-aineina käytetyn paikallisia tuotteita, muun muassa urjalaista Paijan tilan possua ja akaalaista Tolvilan kartanon lammastilan luomukaritsaa.
Kun Urjalan Sanomat kiitteli Paijan yrittäjäpariskuntaa maittavasta maalaispateesta lähettämällä heille kuvan menusta, alkoi asioiden oikea tola paljastua.
– Masuuni ei ole ostanut vuosiin meiltä eikä Tolvilan tilalta mitään, viestitti Henna Paija myöhään torstai-iltana.
Urjalan Sanomat otti yhteyttä perjantaiaamuna tarjoilun hoitaneen ravintola Masuunin ravintolapäällikköön kertoen haluavansa kirjoittaa lehtijutun lähiruuan ympärille rakennetusta menusta.
Ravintolapäällikkö kertoi, että porsaan liha oli tilattu suoraan Urjalasta Paijan tilalta, eli tilan nimi oli vain kirjoitettu menuun väärin.
Tolvilan tilan isännän Jarmo Latvasen mukaan Tolvilan luomulammas ei olisi missään tapauksessa voinut päätyä Masuuniin. Keittiömestari otti perjantaina yhteytä tuottajaan.
– Hän kertoi saaneensa varastomestarilta vasta paria päivää ennen tiedon, että tilatut raaka-aineet olivat erit kuin mitä hän oli itse pyytänyt. Olisihan parissa päivässä vielä ehtinyt hankkia luvatut raaka-aineet tai kertoa tilaajalle, että niihin tuli muutoksia. Tutulta keittiömestarilta kuulin, että häntä oli ensin pyydetty kertomaan, että lihat tulivat Masuuniin hänen ravintolansa pakastimesta, kertoi Jarmo Latvanen.
Porsaan osalta keittiömestari kertoi, että se todella oli Paijan tilalta ja peräisin Viialan S-marketista, Viialasta kulkevan työntekijän tuomana, joskin menussa oli käytetty Tolvilan ja Paijan tilojen brändejä väärin ja luvatta.
Viialan S-Marketista todettiin, ettei sieltä ollut mennyt Ilvekseen tavaraa, mutta toki joku on voinut kassan kautta käydä ostamassa Paijan lihaa. Kun Urjalan Sanomat pyysi keittiömestarilta kuvaa kyseisestä ostokuitista ja lihan etiketistä, siirrettiin viestittely hotellin johtaja Irmeli Puolanteelle, joka sähköpostitse ihmetteli kiinnostusta kyseiseen kuittiin.
– S-Ryhmän toimipaikat ovat meidän päätoiminen täydennystoimittajamme aina raaka-aineiden ja muiden tarvikkeiden joko loppuessa lyhyellä varoitusajalla tai tukkujen tai tavarantoimittajien ollessa suljettuina, vastasi Puolanne ja sanoi, ettei ryhmän sisällä toimita kuitein.
Urjalan Sanomista todettiin, että kuittia tiedustellaan siksi, että lampaan lihan paljastuttua joksikin muuksi kuin menussa oli kerrottu, herää epäilys siitä, ettei porsaskaan ole sieltä, mistä sen on kerrottu olevan.
– Esitätte todella vakavia syytöksiä, joihin en tällä hetkellä pysty vastaamaan enkä viikonlopun vuoksi saa selvitystä. Palaan teille maanantaina, kunhan olen keskustellut asianosaisten kanssa, – keittiömestari, myyntipalvelu, ravintolapäällikkö – , ja saanut selvyyden, mistä on kysymys ja mitä on tapahtunut. Kuten toteattekin, ryhmämme yksi arvoista on vastuullisuus ja ehdottomasti haluan selvittää asian, vastasi Puolanne lauantaina.
Porsas ei sittenkään ollut Paijalta peräisin
Maanantaina Puolanne kertoi sähköpostitse, että myöskään porsas ei ollut peräisin sieltä, mistä sen oli kerrottu tulevan.
– Liha oli suomalaista. Kaikki ostomme tapahtuu keskitetysti sopimustoimittajilta, jotka ovat ruoka-ostojen osalta suomalaisia toimijoita. Tilaukset koordinoi ja toimittaa perille Meiran Tukku. Tuoreessa lihassa toimittajina ovat samat suomalaiset lihatalot, kuten lähes kaikille muillekin maassamme toimiville ravintoloille (Atria, HK). Molemmilla isoilla toimijoilla on sekä isoja että pieniä karjatilallisia tuottajina ja osa toimittaa myös luomulihaa, hotellin johtaja kertoi.
– Sekä minä että ravintolapäällikkö olemme molemmat todella pöyristyneitä tapahtuneesta, nyt kun se on meille selvinnyt, jatkoi Puolanne, lisäten että ruokatuotteen osalta raaka-ainetilaukset hoitaa varastopäällikkö keittiömestarilta saamiensa speksien pohjalta.
– Keittiömestari vastaa siis ruokatuotteesta kokonaisuudessaan oman henkilöstönsä kanssa. Ravintolapäälliköllä on aidosti ollut se käsitys, että tilaisuuteen tulevat lihat ovat tulleet Paijalta.
Johtaja kertoi, että raaka-aineen vaihtuminen oli erehdys.
– Kesällä 2018 oli pyydetty menu -vaihtoehtoja. Tällöin myyntipalvelu on ollut yhteydessä keittiömestariin, pyytäen menu-vaihtoehtoja asiakasta varten ja hän oli niitä suunnitellut. Tässä kohtaa keittiömestari oli tehnyt virheen laittaessaan Paijan possun ja Tolvilan karitsan yhteen menuvaihtoehdoista, sillä hän ei ollut ymmärtänyt tarkistaa kuuluvatko tuottajat meidän sopimustoimittajiimme.
Puolanne kertoi varastopäällikön yksinkertaisesti tilanneen korvaavat, kotimaiset tuotteet viljapossusta ja karitsasta sopimusten mukaisista paikoista, kun voimassaolevaa sopimusta ei ollut Tolvilaan ja Paijalle.
– Keittiömestarimme ei asiaa ollut tarkistanut ja näin ollen menukorteissa oli väärä tieto lihojen tuottajista. Olisimme varmasti hankkineet tuon possun Paijalta, jos tilanne olisi tullut tietoon ennen tilaisuuden alkua, mutta koska ravintolapäällikkö, varastopäällikkö ja minä saimme tietää tilanteen vasta tilaisuuden jälkeen, emme asiaan päässeet reagoimaan. Menukortteihin emme muutoksia pyytäneet tekemään, koska raaka-aineen vaihtumisesta ei ollut meillä tietoa.
Ilmeisesti varastopäällikkö oli siis tässä vaiheessa unohtanut itse korvanneensa raaka-aineet toisen tuottajan lihoilla.
–Saimme heinäkuussa ensimmäiset menuehdotukset. Toivoimme paikallisuuden näkyvän menussa ehdotuksia enemmän. 11. lokakuuta saimme uuden ehdotuksen, joka hyväksyttiin 16. päivä lokakuuta. Keskustelua olemme käyneet myyntipalvelun kanssa, kertoi Ilona Hannikainen Sanomalehtien liitosta.
– Menukortit on hyväksytty taholtamme 24. lokakuuta. Siinä vaiheessa olisi tekstejä voinut muuttaa.
Luomu ei ollut luomua – eikä kala tamperelaista
Menukortissa kerrottiin myös tarjotun kalan olevan paikallista, Näsijärvestä ja Pyhäjärvestä kalastettua ja Urjalan Sanomista tiedusteltiin vielä maanantaina iltapäivällä kalan alkuperää.
– Tällä kertaa kalastajat olivat päässeet vesille Luvialla ja Lappajärvellä, eli sieltä ne tulivat meille Arvo Kokkosen kuljetuksella, vastasi Irmeli Puolanne.
Urjalan Sanomat halusi myös tietää, oliko tarjoiltu karitsa luomua. Eli oliko varastomestari korvannut menussa luomulihaksi kerrotun karitsan sopimustoimittajan luomulihalla.
– Lampaan osalta toimittaja ei ole puhtaasti luomutilallinen, joten näin ei voi sanoa, kuului vastaus.
Hotellin johtaja kertoi, että myyntipalvelun mukaan kyse ei ole ollut luomutuotteista vaan lähiruoasta, jollaiseksi jo suomalainenkin ruoka määritellään.
– Isoille asiakastilaisuuksille ei pystytä tarjoamaan esimerkiksi lihaa luomutuotteina, koska niiden saatavuudessa on isot vaihtelut ja Suomessa tuotannon määrä on pieni.
Hotellinjohtaja kertoi myyntitiimien luottavan siihen, että heidän keittiömestarilta pyytämänsä menut pitävät paikkansa.
– Ja näin on ollutkin tähän asti. Tämä on ensimmäinen kerta kun tällainen todella ikävä asia tapahtuu urani aikana. Olemme muuttaneet nyt toimintamallia eli kaikki menut kulkevat vielä esimiehen kautta, kunnes voimme luottaa siihen, että toiminta menee niin kuin pitää.
– Lähetimme perjantaina hotelliin kirjelmän, jossa vetosimme eri pykäliin, joita mahdollisesti on rikottu. Hotellilta ei ole kuulunut mitään. He eivät taida ymmärtää, millaista vahinkoa tällainen meille tuottajille aiheuttaa, pohti Jarmo Latvanen tiistaina.