Urjalassa on paljon yrityksiä ja palvelutarjonta on monilta osin kohtuullisen hyvä. Silti haasteena on pitkään ollut asiakaskunnan pieneneminen väkiluvun laskiessa, sekä asioinnin siirtyminen ympäryskuntiin, suuriin kauppakeskittymiin ja verkkoon.
Päivittäistavarakaupassa pärjää kaksi suurta, muu kulutustavara ja palvelut kilpailevat isompien toimijoiden valikoimaa ja hintoja vastaan.
Vaikka kesäasukkaat tuovat merkittävän piristyksen ostovoimaan, on kulutustavarapuolella haastavaa ylläpitää kannattavaa ympärivuotista toimintaa. Asiakkaita pitäisi saada tulemaan oman pitäjän ulkopuolelta, eikä se helposti onnistu, jos tuote- tai palveluvalikoimassa ei ole jotakin poikkeuksellista. Voimakkaasti erikoistuneessa kaupassa sijainnin merkitys pienenee, jos asiakaskunta tietää saavansa hyvän valikoiman ja asiantuntevan palvelun juuri tarvitsemansa tuotteen kohdalla. Tällöin puhutaan usein harrastusvälineistä, tai tietynlaisen ammattitoiminnan erikoistarvikkeista.
Urjalaan aukeaa pian erikoisliike kalastusvälineille, ja yrittäjien näkemyksen mukaan asiakkaita saadaan liikkeelle kaukaakin asiantuntemuksen ja palvelun avulla. Jos yrittäjä tuntee oman alansa, asiakkaat ja markkinat, tällainen on mahdollista. Hyviä esimerkkejäkin löytyy suhteellisen läheltä. Häijään urheilutarvike Mouhijärvellä myy valtavan määrän vapaa-ajan tarvikkeita, vaikka sijaitsee selvästi Tampereelta sivussa. Liike tunnetaan laajasti ja siellä asioidaan kaukaakin. Niin ikään aivan omassa rauhassaan kantatien varrella on Power Sound -musiikkitarvikeliike Somerolla, mutta se on pitänyt pintansa bändikaman myyjänä jo kymmeniä vuosia.
Tälläkin palstalla on aikaisemmin väläytelty erikoisliikkeitä paikkakunnan uusina palveluina. Ysitien liikenteestä on vaikea poimia ohikulkijoita tarvetavaraostoksille, mutta tuhansien autojen päivittäiseen virtaan mahtuu monen alan harrastajia. Menestyisikö esimerkiksi hevostarvikkeiden kauppa, harrastajia on paikkakunnallakin paljon ja erityisesti ratsatuksen suosio on kasvanut pitkään valtakunnallisesti. Joitakin aihealueita yhdistämällä voisi syntyä elinkelpoinen konsepti, esimerkiksi erä- ja veneilytarvikkeista.
Kaikkien kivijalkakauppojen uhka on verkkokauppa; kuluttajien suosima tapa on käydä liikkeessä kokeilemassa tuotteet ja sitten tilata ne ulkomailta halvemmalla. Siksi teemasta riippumatta avainasemassa on yrittäjän asiantuntemus alasta, riittävä valikoima, eikä oheispalvelujen löytyminen Valajärven Kartanon tapaan ainakaan haittaa menestystä.
Ei erikoiskauppaa kaikille aloille synny, mutta monella alalla on potentiaalia. Toivottavasti kalastusliike menestyy ja tuo kirkonkylälle uusia kävijöitä. Heidän mukaansa voi aina tarttua jotain muutakin.
Olli Ristimäki
olli.ristimaki@urjalansanomat.fi