Urjalan Sanomien digiversio syntyy paperilehden tapaan kokonaan lehden omin voimin. Toimittaja Sini Ovaskainen (vas.), toimitusjohtaja Olli Ristimäki, vt. päätoimittaja Minna Mäkelä (oik. edessä) ja ilmoitusmyyjä Maarit Rimpinen odottavat jo digiaikaa. Ilmoitusvalmistaja Heli Kettunen täydentää lehden viisihenkisen vakiotiimin.
digitalisaatio, Urjalan Sanomat (muokattu 5.12.2022) Urjalan Ylläpito

US Digi on uudenlainen lehtielämys

Urjalan Sanomat julkaisee 15. lokakuuta ensimmäisen digilehden. Se on lehden kokonainen sähköinen versio, joka sisältää lisäksi rikasteita eli sisältöjä, joita paperilehdessä ei ole. Digilehti on kaikkien luettavissa maksutta neljän viikon ajan ja sen jälkeen lukuoikeuden voi tilata määräaikaisesti tai kestona.

Paperilehden tilaajat voivat rekisteröityä digilehden lukijoiksi ilman erillistä maksua.

Sanomalehtien näköislehdet ovat perinteisesti olleet selattavia pdf-versioita, eli sähköisiä kopioita paperilehdestä. Urjalan Sanomien digilehdessä käytetään kuitenkin tekniikkaa, jolla siihen voidaan lisätä lisäelementtejä kuten esimerkiksi videoita, linkkejä ja lisäkuvia juttuihin.

– Pdf-pohjaiset näköislehdet ovat usein hankalia lukea, kun sivua pitää zoomata ja vierittää edestakaisin. Haluamme tarjota lukijoille uutta tekniikkaa, joka tekee sähköisen Urjalan Sanoman lukemisesta helppoa ja mielenkiintoista, Urjalan Sanomien toimitusjohtaja Olli Ristimäki perustelee tekniikan valintaa.

Lehti toimii selainpohjaisesti eli on käytettävissä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Lukuoikeuden tilattuaan voi milloin tahansa kirjautua lukemaan lehteä verkossa omilla tunnuksilla. Vanhat numerot arkistoidaan palveluun, joten niitä voi lukea niin ikään milloin vain.

Rikastetussa digilehdessä lukija näkee lehden sivun, josta hän voi valita haluamansa jutun tai kuvan ja näpäyttää sen nousemaan katselutilaan sivun päälle. Näin tekstien lukeminen ja kuvien katsominen on helppoa.

Lukutilassa jutun fonttikokoa voi kasvattaa, jolloin teksti on helpompaa lukea.

Klikkaamalla lukija saa näkyviin myös sivulle liitetyn videon tai kuvasarjan, tai pystyy avaamaan linkin. Digilehdessä on selvästi osoitettu, mitkä osat ovat aktiivisia, ja näin lukija ei painele mitään turhaan.

Rikasteita eli lisäkuvia, linkkejä, videoita, täytettäviä lomakkeita tai mainostajan sivulta tuotua materiaalia voidaan lisätä myös ilmoituksiin. Lisäksi digilehden sisään voidaan lisätä vaikka kokonainen mainossivu tai useampi.

– Digimaailmassa tila tai aika eivät ole rajoitteina, mikä antaa uusia mahdollisuuksia myös lehdessä ilmoittamiseen. Tutkimuksen mukaan lukijat vastaanottavat ilmoituksia lehtien verkkopalveluista selvästi mieluummin kuin esimerkiksi radiosta, Googlesta tai Facebookista, Ristimäki kertoo.

Digilehti on myös vastaus paperilehden jakelun haasteisiin. Normaalitilanteessakin Posti kykenee toimittamaan lehden osalle lukijoista vasta perjantaina tai jopa maanantaina. Lisäksi paperilehden toimittaminen yli 5 000 tilaajalle joka viikko on aina altis erilaisille häiriöille.

Paperilehteä jakavat Urjalassa Postin lisäksi jakeluyhtiöt Alma Manu ja Ilvesjakelu.

– Vaikka paperilehti lähtee toimituksesta painoon ajoissa, tapahtuu jakeluketjussa joskus inhimillisiä tai teknisiä virheitä, jolloin joku jää ilman lehteä tai saa sen myöhässä. Digilehti ladataan sähköiseen palveluun ilman välikäsiä suoraan toimituksesta, jolloin se on normaalitilanteessa lukijoiden saatavissa jo keskiviikkoiltana, Olli Ristimäki paljastaa.

Digilehti todellakin julkaistaan tilaajille jo keskiviikkona.

– Se on digilehden lukijoille tarjottava bonus, joka myös tuo lehden tilaajat nykyistä paremmin samalle viivalle lehdestä nauttimisessa. Samalla ilmoittajat tavoittavat asiakkaansa paremmin, kun tarjoukset ovat tiedossa, vaikka paperilehti ehtisi kotiin vasta kauppareissuun lähtemisen jälkeen.