pääkirjoitus, teiden kunto (muokattu 4.8.2022) Urjalan Ylläpito

Kuoppa siellä ja monttu täällä

Heli Lehtelä

Vanha sananparsi suo siellä, vetelä täällä voidaan tällä hetkellä paikallistaa Urjalan olosuhteisiin sopivaksi muotoon kuoppa siellä, monttu täällä.

Tänä vuonna minäkin olen tärskäyttänyt kerran jos toisenkin autollani syviin, teräväreunaisiin kuoppiin ajellessani eri puolella Urjalaa. Näin on käynyt ainakin Laukeelassa, Huhdissa, Kiimankulmalla, Välkkilässä, Nuutajärvellä ja Hunningolla. Reikiä on sateisen talven jäljiltä siis karmeassa kunnossa olevien sivuteiden lisäksi myös pääväylillä. Kukaan ei jää kuopatta. Erityisen harmillinen tilanne on silloin, kun se vaikuttaa konkreettisesti elinkeinon harjoittamiseen ja sitä kautta toimeentuloon. Esimerkiksi kaikki tavarantoimittajat eivät ole halukkaita altistamaan kalustoaan särkymisille huonokuntoisen tien vuoksi.

Onneksi oma autoni ei ole hajonnut, monen nimittäin on. Ja vaikka tällaisessa tapauksessa korjaamisesta aiheutuvia kuluja voi hakea takaisin teiden kunnosta vastaavasta ely-keskuksesta, niin en haluaisi joutua jatkossakaan näkemään tällaista vaivaa. Aina ei myöskään ole ongelmatonta osoittaa rikkoontumisen johtuneen juuri tietystä kuopasta.

Kuivalla kelillä kuoppia voi vielä yrittää sihtailla ja kiertää. Sateella, kun ne ovat piripintaan täynnä, on jo vaikeampaa arvioida, mikä kuoppa on syvin ja siten ensisijaisesti kierrettävä. Ja kyllähän kuoppien sihtailu vie huomiota muun liikenteen seuraamisesta, ja esimerkiksi valkohäntäpeurojen väistelystä.

Useat viitselijäät ovat ilmoittaneet kuopista ely-keskukselle yhä uudestaan ja uudestaan. Monille on tullut tunne, että ilmoitukset painetaan villaisella ja poistetaan suoraan tai viimeistään parin paikatun reiän jälkeen. Näin ei ely-keskuksen mukaan sentään ole. Keskuksesta ei kuitenkaan annettu toimituksellemme myöskään suuria lupauksia tiestön kuntoonsaattamisesta. Rahaa on koko maakunnan tarpeisiin annettu sellainen määrä, että se tuskin riittäisi edes kaikkien Urjalan surkeassa kunnossa olevien teiden kunnostamiseen. Silti tuntuu, että Urjala jää kerta toisensa jälkeen paitsioon; puhutaan sitten riista-aitojen pystyttämisestä tai teiden kunnostamisesta.

Monille yrityksille tiestön kuntoonsaattaminen olisi liiketoiminnan kannalta koronatukia merkittävämpi asia. Presidentti Koiviston sanoin: jottain tarttis tehrä. Mutta mitä ja kuka ottaisi kopin?

23.7.2020 Heli Lehtelä, heli.lehtela@urjalansanomat.fi