Liikenneturvan seurantojen mukaan reilusti yli puolella pyöräilevistä on pimeän aikaan valo. Punainen takavalo palaa edelleen vain harvalla. Seurannoissa noin joka kuudes pyöräilijä käytti takavaloa.
Valon vähetessä liikenteessä korostuu näkeminen ja muille näkyminen kulkutavasta riippumatta. Liikenneturvan mukaan pyöräilijöiden valojen käytössä on vielä parannettavaa, mutta suunta on oikea. Valoa käytti reilusti yli puolet pyöräilevistä vuonna 2018.
– Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.
Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet.
Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä, mutta Liikenneturvan seurantojen mukaan enemmistö valoa käyttävistä pyöräilijöistä suosii kiinteää valoa.
Punainen takavalo ei pyörässä ole vielä pakollinen, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä pimeän ja hämärän aikaan liikuttaessa. Liikenneturvan seurantojen mukaan noin joka kuudes (16 prosenttia) pyöräilijä käyttää jo takavaloa. Pimeällä näkyvyyttä edistävät myös pyöräilijän heijastimet, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.