Johan Lampinen (sd.) korosti sisäisen liikenteen kasvavaa merkitystä, jotta junasta ei tule vain asemalaisten yksinoikeus.
Urjalan kunnanvaltuusto (muokattu 10:12) Anu Salo

Päättäjät sanoivat junalle kyllä

Junaliikenteen paluulle Urjalaan on nyt myös poliittinen tahto. Valtuusto hyväksyi maanantai-iltana periaatepäätöksen, jonka mukaan Urjala on mukana valtion ostoliikennehankinnassa vuonna 2031.

Se tarkoittaa, että kunta ottaa kontolleen Tampere–Turku–Naantali-junan henkilöliikennöinnistä 260 000 euron vuotuisen nettomaksuosuuden. Tämän valtuusto myös hyväksyi, mutta ei ilman ehtoja.

Liikenne tulee ensinnäkin toteuttaa tunnin vuorovälillä Urjalassa niin, että työmatkaliikenne ja asiointi ovat mahdollisia myös ilta-aikaan. Jos noin tunnin vuoroväli ei muiden kuntien tapaan toteudu, sen tulee näkyä maksuosuudessa.

Vaikka ehdon toteutumista ei voi satavarmasti tietää, Urjala ei jättäydy ulkopuolelle. Periaatepäätös koskee vuoden 2031 alussa alkavaa henkilöjunaliikennettä.

 

TOINEN ehto on, että kuntien maksama liikenne korvaa nykyisen, harvaan liikennöidyn markkinaehtoisen liikennetarjonnan niin, että myös parhaiden vuorojen tulot tulevat kunnille.

Lisäksi kaikkien asiaan liittyvien radanvarsikuntien tulee osallistua liikennöinnin nettokustannuksiin viranhaltijakeskusteluiden pohjalta Urjalan tapaan, eli päättäjät näyttävät raiteille vihreää valoa muuallakin.

Valtuusto merkitsi vielä tiedokseen, että hankkeen toteuttamiseksi rakennettavan junaseisakkeen kustannusarvio on 1,5 miljoonaa euroa, josta turvalaitteiden osuus on noin miljoonan.

 

VALTUUSTO hyväksyi periaatepaketin yksimielisesti, mutta ei puheitta eikä aivan epäilyksittäkään. Voittopuolisesti mahdollisuutta pidettiin ehdottoman hyvänä ja tervetulleena satsauksena kunnan elinvoimaan.

Jaakko Honkaniemi (kok.) totesi, että kyseessä on todellakin hieno uutinen, kun asia vihdoin nytkähtää eteenpäin.

– Raide on halkonut kuntaa, emmekä ole voineet mitenkään sitä hyödyntää. Investointi on iso, se on totuus, mutta kannattaa ehdottomasti olla mukana. Jotta me jatkossa saisimme siitä kaiken irti, Aseman seutuun ja keskustan ja Aseman väliseen liikenteeseen pitää jatkossa panostaa, Honkaniemi totesi.

Juho Pakkanen (kesk.) toi keskusteluun kuntalaisen hänelle esittämän kysymyksen.

– Miten kunta tulee satsaamaan Aseman ja Huhdin kehitykseen, kun nyt ollaan satsattu Nuutajärvelle? Satsataanko edelleen molempiin?

Pakkanen sai vastauksen kunnanhallituksen puheenjohtaja Joona Paijalta (kok.). Tämä muistutti, että kun suunnitelmat huolella lukee, niin Aseman seudullehan on juuri tulossa puolentoista miljoonan satsaus.

– Kun saadaan putket tilkittyä tuolta Nuutajärven suunnalta, niin Huhti on kyllä tulossa sieltä jollakin aikavälillä. Ensi tai sitä seuraavan vuoden aikana lähdetään katsomaan, millä aikataululla tehdään ja mitä sinne kannattaa tehdä. Mitään konkreettista ei tässä vaiheessa ole, Paija totesi.

Johan Lampinen (sd.) puolestaan tiedusteli, minkälaisia suunnitelmia on sisäisen liikenteen järjestämiseksi.

– Unohdetaanko Laukeela, tuleeko junasta asemalaisten yksinoikeus? Niin ei voi olla, Lampinen huomautti.

Hän myös piti puolentoista miljoonaa euroa kovin kalliina hintana asemalaiturista.

Kunnanjohtaja Annu Kuusisto vastasi.

– Mehän emme tarkkaan tiedä, miten paljon seisake tulee maksamaan, mutta mainintana on, että miljoona menee turvalaitteisiin. Kun hankesuunnitelu alkaa, tiedämme tarkemmin. Huhdin aluetta on ilo lähteä pohtimaan, se on ilman muuta kehityksen alla, kunnanjohtaja linjasi.

Joona Paija lisäsi sisäisen liikenteen vaativan vielä pohdintaa siitä, miten junaliikenne voisi palvella mahdollisimman monia. Liikkumista asemalle kunnan muista osista tarkastellaan vielä varmasti.

Lampisen mielestä hankkeessa on toki paljon hyvää, vaikka hän hivenen skeptinen totesi olevansakin. Liikenteen hintalappua voi kuitenkin suhteuttaa.

– Kun katsoo kuntakohtaisia hintoja, niin Humppila maksaa yhtä paljon kuin Urjala, vaikka junat pysähtyvät siellä jo, Lampinen vertasi.

 

JYRKI Salmi (vihr.) piti junaliikenteen paluuta Urjalaan loistavana uutisena, joka lisäksi on kuntastrategian mukainen.

– Se tähtää tulevaisuuteen ja tuo toivottavasti uusia asukkaitakin, kun yhteydet paranevat esimerkiksi Tampereen suuntaan. Itse en tiedä mukavampaa tapaa matkustaa kuin juna, hän totesi tunnustautuen joukkoliikenteen vankkumattomaksi kannattajaksi.

Salmi myös kiitti kunnan virkahenkilöitä, jotka ovat ajaneet asiaa eteenpäin.

–Toivottavasti se menee maaliin asti, hän lisäsi.

Valtuuston puheenjohtaja Kari Järvinen (sd.) iloitsi, että ei ole aiemmin saanut mistään muusta asiasta niin paljon hyvää ja positiivista palautetta kuin juna-asiasta.

– Pidetään peukkuja, että tässä onnistutaan, koska kyllähän kyse on Urjalan kannalta aivan loistavasta asiasta, Järvinen totesi ja löi puheenjohtajan nuijan napakasti pöytään periaatepäätöksen vakuudeksi.

Junaliikenteen paluu Urjalaan on taas hieman lähempänä.