Olavi Ala-Nissilä ei ole enää eduskunnassa eikä hän sinne enää pyrikään. Pitkän poliittisen uran tehnyt mies puhkui Urjalassa kuitenkin hyväntuulista tarmoa Ysiväylän puolesta.
Eduskuntavaalit 2023, lähijuna, Ysiväylä (muokattu 21.3.2023) Pasi Salo

”Lähijuna-asiassa pitää painaa lujaa päälle” – Ysiväylän taakse kaivattiin poliittista voimaa

Valtiopäiväneuvos Olavi Ala-Nissilä kaipasi Ysiväylän taakse poliittista voimaa Huhdin pappilan vaali-iltamissa

– Radanvarsikunnat haluavat tosissaan, että junat pysähtyvät taas niissä…

Kiitos kun luet Urjalan Sanomia!

Tämä sisältö on vain tilaajillemme. Tee tilaus, niin pystyt jatkamaan lukemista.

FAKTA

Urjalan seisake -selvitys

Seisakkeen sijaintipaikaksi valikoitui joko entisen asemarakennuksen kohta tai sen pohjoispuoli.

Seisakkeen kustannukset ovat 700 000–1 000 000 euroa. Kunnan pitää varautua vastaamaan koko investoinnista.

Urjalaan pysähtyvän liikennöinnin mahdollistaminen on tällä hetkellä vaikeaa. Turun ja Tampereen välillä liikennöivät kaukojunat eivät juurikaan voi lisätä pysähdyksiä nykyisellä aikataulurakenteella. Liikennöinti voisi onnistua tiheämpään pysähtymiseen soveltuvalla lähijunakalustolla. Yhtenä vaihtoehtona on Tampereen lähijunaliikenteen laajentaminen Urjalaan.

Mikään liikennöintivaihtoehdoista ei todennäköisesti syntyisi markkinaehtoisesti, eli liikennöinti edellyttäisi merkittävää julkista rahoitusta.

Liikenne- ja viestintäministeriö on solminut VR:n kanssa ostoliikennesopimuksia, jotka jatkuvat vuoteen 2030. Ministeriöllä ei ole suunnitelmia lisätä ostoliikenteen rahoitusta tätä ennen. Tällä hetkellä lisäliikenteen rahoituksen pitäisi siis tulla esimerkiksi kunnilta.

Urjalan junaseisaketta tukevat seuraavat tekijät 1) Urjala on jo asemapaikka. 2) Aseman kohdalla on sähköistetty sivuraide. 3) Laiturille löytyy useita sijoitusvaihtoehtoja. 4) Ratakapasiteetti riittää junavuorojen lisäämiseen. 5) Urjala voi olla sekä läpiajoseisake että päätepysäkki. 6) Urjalan aseman saavutettavuus on melko hyvä.

Urjalan junaseisaketta hankaloittavat seuraavat tekijät: 1) Laituria ja liityntäyhteyksiä ei ole. 2) Rataosuudella on vähän junien kohtaamispaikkoja, mikä vaikuttaa liikennöintiin. 3) Rataosuuden kehittämistä ei suunnitella.

Kunta teetti Urjalan seisake -selvityksen. Se valmistui tässä kuussa ja on osa kokonaisselvitystä, jonka Pirkanmaan liitto, Varsinais-Suomen liitto sekä radanvarsikunnat Toijalan ja Turun välillä toteuttavat kevään aikana.