korona (muokattu 16.3. 12:11) Heli Mustonen

Pandemia ei ole kasvattanut jonoa psykologille Urjalassa, huoli riskiryhmään kuuluvista läheisistä kuitenkin näkyy

huoli riskiryhmään kuuluvista läheisistä kuitenkin näkyy

Olemme eläneet koronapandemian rajoittamassa maailmassa jo vuoden verran. Uusi tilanne on syönyt monen henkisiä voimavaroja ja turnauskestävyyttä tarvitaan edelleen.

Kiitos kun luet Urjalan Sanomia!

Monet artikkeleistamme ovat vain tilaajille. Tee tilaus tai kirjaudu sisään, niin pääset lukemaan enemmän.

Psykologin vinkit korona-arkeen:

– Huomioi aivan ensiksi kehosi ja anna sen kertoa tarpeistaan. Kehon tarpeet ovat usein verrattain vaatimattomia, mutta tulevat toistuvasti ohitetuiksi etenkin silloin kun keskitymme ajatteluun.

– Tunteet kertyvät kehoon ja kaipaavat kehollista purkamista. Ylipäätään olennaista on viedä huomiota kaikin eri aistein koettavaan maailmaan, ei vain mielen maailmaan.

– Yleensä jo se, että vain hengittää tietoisemmin etenkin ulos, auttaa purkamaan ja säätelemään stressiä myös mielen tasolla.

– Puhu, kirjoita, tee jotain käsilläsi, lähde ulos, liiku, ole läsnä kehossasi, hengitä vain hetki ihan rauhassa.

– Anna itsesi kokea vaikeat tunteet, tiedosta mieltä painavat ongelma-ajatukset. Tee sitten jotain mukavaa, kiinnostavaa, hauskaa tai muuten vain mieluisaa.

– Pienilläkin eleillä on merkitystä. Katse, hymy, tervehdys ja huomiointi silloin, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus, auttaa muistamaan, että olemme yhdessä ja yhteydessä, vaikka elämme nyt koronarajoitusten aikaa.