Viime torstain 17. joulukuuta kunnanvaltuuston budjettikokouksessa valtuutettu Simo Vehmaa (kesk.) esitti, että Metallitien yritysalueen päällystämiseen varattu 95 000 euroa poistettaisiin ensi vuoden talousarviosta. Valtuutettu Pauliina Mäki-Ojala (kesk.) kannatti ehdotusta.
Asiasta äänestettiin, ja valtuuston puheenjohtaja Mikko Ristimäki (kesk.) nuiji kokouksessa Metallitien päällystettäväksi alkuperäisen esityksen mukaan äänin 14-8.
Metallitien yritysalueen päällystämisen puolesta äänestivät:
Ari Aalto(sdp.), Jaakko Honkaniemi(kok.), Susanna Karhu(ps.), Reijo Kuljuntausta(sdp.), Mervi Laine(sdp.), Lari Pynnä(sdp.), Heidi Rytky(kok.), Janne Saari(sdp.), Teemu Salminen(kok.), Janne Suonpää(kok.), Ville Tirkkonen(kesk.), Paula Virtanen(kesk.), Erja Aaltonen(kok.) ja Leena Nummi(sdp.). Yhteensä 14 ääntä.
Näin päällystämisen tarvetta perusteltiin:
– Mielestäni päällystys on oleellinen ja tarpeellinen osa kyseisessä hankkeessa, ja se on hyvä olla mukana talousarviossa, totesi valtuutettu Lari Pynnä (sdp.).
– Päällystysesityksen olemme TELA:ssa hyväksyneet ja ko. aluetta olemme saattaneet eteenpäin koska alueelle on kiinnostusta ollut, tosin nyt odotamme TELA:n puolesta kongretiaa tähän asiaa hoitavilta tahoilta, sanoi valtuutettu Ville Tirkkonen (kesk.).
– Metallitien tonttien osalta näen tarpeelliseksi niiden kuntoon saattamisen siltä osin, että meillä olisi mahdollisuus saada viimeistellyt tontit kaupaksi ja uusia yrittäjiä alueelle. Olen tarvittavien ja välttämättömien päällystystöiden kannalla, kertoi valtuutettu Mervi Laine (sdp.)
– Metallitien yritysalue tulee saattaa mahdollisimman nopeasti sellaiseen kuntoon että se houkuttaa Urjalaan yrityksiä ja yrittäjiä sekä kauan kipeästi kaivattuja työpaikkoja! Nyt ei pidä heittää hanskoja sepeliin, vaan tämä MURHEEN KRYYNIN KUKKULA pitää saada maaliin ja tehomarkkinointiin, linjasi valtuutettu Paula Virtanen (kesk.)
– Istun teknisessä lautakunnassa. Tiedän yrittäjiä jotka kärsivät tien huonosta kunnosta, jos aiomme saada yrittäjiä on tielle tehtävä jotakin, sanoi valtuutettu Erja Aaltonen (kok.)
Kokouksesta pois olleiltakin irtosi mielipiteitä asiaan:
– Tämä kysymys oli ehkä haastavin, mutta olisin ollut äänestyksen tuloksen kannalla. Metallitien päällystys varmasti lisää alueen kiinnostusta, mutta ajankohdasta on paha sanoa. Alue on vielä kesken ja rakentamista jatkuessa päällyste joutuu kovalle rasitukselle ja sen kestäminen on epävarmaa. Päällyste voi kuitenkin olla kynnysehto tontin ostajalle, valtuutettu Tuukka Ahvenus (kesk.) kommentoi.
– Urjalan kunta on käyttänyt rahaa tänä vuonna ja muistaakseni v 2014 rahaa yritytonttien saamiseksi yli miljoona euroa Kolkan alueelle. Työ on vieläkin kesken ja tietääkseni yhtään tonttia ei ole vielä myyty vaikka kiinnostusta on ollut. Urjalalle yritystoiminnan saaminen on ensiarvoisen tärkeä, joten mainittuun päällystykseen ja jäljellä oleva louhintaan ja tonttien tasaukseen kannattaa satsata. Jos näidenkään jälkeen yrityksiä ei Kolkkaan saada on varmasti johtopäätösten aika, niin ikään kokouksesta pois ollut valtuutettu Kari Järvinen (sdp.) kommentoi
Metallitien yritysalueen päällystämisen siirtämistä kannattivat:
Pauliina Mäki-Ojala(kesk.), Tuija Näppinen(sdp.), Mikko Ristimäki(kesk.), Jari Tallbacka(kesk.), Taina Valtonen(kesk.), Simo Vehmaa(kesk.), Mauri Järvinen(kesk.) ja Perttu Pirhonen (kesk). Yhteensä 8ääntä.
Näin päällystämisen siirtämistä perusteltiin:
– Metallitien tonteista osa on vielä tasoittamatta ja yhtäkään kauppaa ei tasoitetuistakaan tonteista ole tehty. Tehdään päällystystyöt sitten, kun tontteja saadaan kaupaksi, totesi valtuutettu Jari Tallbacka (kesk.).
– Itse en pitänyt järkevänä tässä vaiheessa käyttää rahaa Metallitien päällystämiseen. Tonttien tasaus on pahasti kesken ja mikäli tietä alettaisiin päällystämään kesken kaiken voisi uusi tieasfaltti vaurioitua tasaustöiden jatkuessa raskaiden koneiden alla, sekä kallion räjäytysten takia. Ei ole viisasta ottaa turhaa riskiä siinä asiassa. Hallituksen ja viranhaltijoiden kuningasajatuksena oli kuulemma, että jostain löytyisi joku hyväntekijä joka tasaisi loput alueesta saatavan murskeen hinnalla. Itse en pidä tätä vaihtoehtoa enää todennäköisenä, koska ylimääräistä mursketta alueella on jäljellä kovin vähän. Lisäksi ajatus vaatii aikaa ja sitoo rahaa, että urakoitsija pystyisi murskeen myymään. Vuosi on kovin lyhyt aika. Tämän tonttien tasauksen määrärahat oli otettu pois jo aiemmin kunnanhallituksessa, mutta päällystysrahat oli jäänyt talousarvioon. Täytyy muistaa että tien pohjoispuolen tasaus maksoi 510.000,00 euroa, miksi joku tekisi eteläpuolen ilmaiseksi, sanaili valtuutettu Simo Vehmaa (kesk.)
Pauli Lellan varajäsenenenä nyt vakituisesti toiminut, ryhmä Lellaa edustava Pasi Ruuska ei ollut paikalla kokouksessa, mutta perusteli kantaansa.
– Metallitie on surullinen case. Sen kanssa on tyritty ja nysvätty kohta kymmenen vuotta, miksi. Mitään ei ole saatu ja vain kuluja toteutunut. Kustannusarviot ovat ylittyneet ja asian taloudellista puolta ei ole osattu hoitaa, eikä myöskään suunnitelmallista puolta. Jollakin ollut vain kunnianhimoinen visio vailla kunnon villoja. Tätä asiaa toin esille jo edellisellä valtuustokaudella. Samaan aikaan toisella puolella ollut myymätöntä tonttia mukamas ”piilossa”. Piilossa on sekin pysynyt ja uutta tehdään.
Yleisesti täytyy sanoa, että valmis alue/pohja ei ole syy yrityksille tulla Urjalaan. Realistisesti yrityksille on riski sijoittaa alueelle, jossa muun muassa kiinteistöjen arvo on laskeva ja samaan aikaan valtion politiikka pelottavan ailahtelevaa. Muutakin pitää asian eteen tehdä ja nyt on pakkokin, sillä alueessa on miljoonia kiinni. Nyt kun on tämän asian osalta menty sinne pitkospuuttomalle suosaarekkeelle, pitää se asfaltointi jossain vaiheessa tehdä. Sen olisi kuitenkin voinut siirtää vaiheeseen, jossa on varmuus alueelle tulevista yrityksistä. Nyt on tosin öljyn ja sen myötä asfaltin hinta alhaalla, sen tiedän omista hankkeista. Nyt on alaa tien kahta puolen tyhjänä, käsittämätöntä. Toki pitää olla kiitollinen, jos nyt lotto osuu ja merkittävä yritys, tai yritysryväs, sattuu tulemaan. Urjalan pitää muistaa, keitä on naapureina. Otetaan nyt vaikka Akaa, jolla on logistisesti ja sijainnillisesti ylivoima näillä markkinoilla ja silti on suuria vaikeuksia. Olisin äänestänyt asfaltoinnin siirtämisen puolesta ja jos rahassa pitää valita nykyhetkessä opettaja vai asfaltti tähän hetkeen, valitsen opettaja, vuodatti Ruuska.