Yleinen Urjalan Sanomat

Urjalassa alkaa lääkärivastaanoton pilotointi

Minna Mäkelä
Urjalan terveysasemalla kehitetään
syksyn aikana malli, jonka tavoitteena on, että potilas pääsee nykyistä
nopeammin hoitoon. Pilottihanke käynnistyy lokakuussa.

Akaan johtava ylilääkäri Tiina Määttä
korostaa, että muutoksia tehdään kuntalaisia varten, ei organisaatio
edellä.

Minna Mäkelä
Urjalan
terveysasemalla kehitetään syksyn aikana malli, jonka tavoitteena on, että
potilas pääsee nykyistä nopeammin hoitoon. Pilottihanke käynnistyy
lokakuussa.

Akaan johtava ylilääkäri Tiina
Määttä
kertoo, että hankkeen taustalla ovat Akaaseen rakentuva uusi
hyvinvointikeskus, jossa mallia voidaan myös aikanaan käyttää, ja
mahdollinen sote-uudistus, joka näillä näkymillä on tulossa vuoden 2023
alussa. Tuolloin terveydenhoidon vetovastuu siirtyy kunnilta maakunnille.

Tiina Määttä sanoo, että luomalla Urjalaan toimiva
malli, jota hän kutsuu – ei enempää eikä vähempää – Suomen
parhaaksi malliksi, estetään se, että joku saattaisi saada valtakunnallisten
muutosten tullessa päähänsä vetää ruksin Urjalan terveysaseman
päälle.

– Haluamme pitää Urjalan mukana kehityksessä,
Määttä kiteyttää.

Urjalan terveysasemalla työskentelee kymmenkunta
ammattilaista. Määttä kertoo, että säilytettäviä asioita on Urjalassa
hoidon jatkuvuus: lääkäri ja potilas tuntevat toisensa parhaimmillaan
pitkältäkin ajalta. Aina tämä ei kuitenkaan toteudu, sillä lääkärit ovat
Urjalassa myös vaihtuneet taajaan.

– Työyhteisö on Urjalassa hyvä samoin kuin
työilmapiiri.

Hoitoon pääsyssä on puutteensa. Keskitetty ajanvaraus
hankaloittaa kanssakäymistä, sillä puheluihin vastaava ei tunne
potilaita.

Määttä sanoo, että kiireellisissä tapauksissa hoitoon
pääsee viikossa, mutta kiireettömät ajat venyvät Urjalassa yli kuukauden
päähän.

Uudistuksessa halutaan saada lääkärit pysymään
Urjalassa pitempään. Tähän pyritään lisäämällä mahdollisuuksia hallita
omaa työtään ja työaikoja, mahdollistamalla etätyötä ja joustoja.

Uudistusta tehdään kaksi neljän viikon jaksoa syksyn
aikana. Tiina Määttä kertoo, että henkilöstö tekee muutostyön itse
esimiesten antamien raamien sisällä.

– Alkuvaiheessa lokakuussa saattaa tuntua ensin siltä,
ettei lääkäriaikoja ole ollenkaan, ja muutenkin matkan varrella saattaa tulla
kupruja, hän ennustaa.

Tilannetta seurataan kuitenkin viikoittain ja suuntaa
muutetaan tarvittaessa. Neljän viikon jälkeen on isompi pohdinta siitä,
missä mennään.

Määttä sanoo, että asiakkailta halutaan rehellistä
palautetta, niin hyvää kuin huonoa. Tätä varten on tulossa muun muassa
kysely niille, jotka palveluita käyttävät.

Määtän toiveissa on saada asiakkaita mukaan myös
käytännön suunnitteluun.

Ylilääkäri jatkaa, että kun uusi toimintamalli on
saatu käyntiin, kehitystyötä jatketaan.

Alkuvaiheessa kaikki puhelinnumerot ja muut
yhteydenottotavat pysyvät ennallaan.