Yleinen Urjalan Ylläpito

Kissa nostaa häntäänsä

Paikallislehtien vahvuus piilee, ei
ehkä kenenkään yllätykseksi, niiden paikallisuudessa. Suuret mediakonsernit
seuraavat koko valtakunnan ja maailman uutisia – tehden hyvää työtä.
Paikallistason ilmiöitä seuraa kuitenkin säännöllisesti vain paikallismedia
isojen toimijoiden napsiessa silloin tällöin mansikoita kakusta.
Juuri
mistään muualta ei voi yhteen koostetusti, selkokielisesti ja luotettavasta
lähteestä seurata esimerkiksi erilaisia kunnallishallinnollisia prosesseja ja
päätöksentekoa alusta loppuun asti. Paikallisen näkökulman avaaminen on
paikallislehden ydinosaamista.

Paikallislehtien vahvuus piilee, ei
ehkä kenenkään yllätykseksi, niiden paikallisuudessa. Suuret mediakonsernit
seuraavat koko valtakunnan ja maailman uutisia – tehden hyvää työtä.
Paikallistason ilmiöitä seuraa kuitenkin säännöllisesti vain paikallismedia
isojen toimijoiden napsiessa silloin tällöin mansikoita kakusta.
Juuri
mistään muualta ei voi yhteen koostetusti, selkokielisesti ja luotettavasta
lähteestä seurata esimerkiksi erilaisia kunnallishallinnollisia prosesseja ja
päätöksentekoa alusta loppuun asti. Paikallisen näkökulman avaaminen on
paikallislehden ydinosaamista.

Suomen Paikallismediat Oy:n tuore Paikallislehtien
vahvuudet -tutkimus kertoo mairittelevaa kieltä lehdentekijän näkökulmasta.
Paikallislehden kerrotaan tavoittavan kuukaudessa 92 prosenttia alueensa
aikuisväestöstä. Tilaavien lukijoiden lisäksi lehteä kun luetaan myös
kirjastoissa ja sukulaisten tai ystävien luona.
Tutkimuksen mukaan
paikallislehden lukijasuhde on vahva. Lehden lukeminen on säännöllistä ja
sitoutunutta. Lukijat perehtyvät lehteensä erittäin tarkasti; yhdeksän
kymmenestä lukee lehden kannesta kanteen. Paikallislehti ei ole seuraavan
päivän kalankääre. Se luetaan keskimäärin 1,5 kertaa pienintäkin
ilmoitusta myöten joko paperisena tai diginä.

Noin puolet paikallislehtien lukijoista kokee lehden
itselleen läheiseksi – läheisemmäksi kuin minkään muu median. Vieläkin
useampi kokee paikallislehdellä olevan tärkeän roolin myös paikkakunnan
hengen luojana.

Meidänkin toimituksessamme on havaittu, että
paikallislehti on monessa taloudessa se ainoa tilattava lehti. Valtakunnan
uutiset saa luettua verkosta tai katsottua televisiosta, mutta paikalliset
uutiset löytyvät kätevimmin paikallislehdestä.

Jo pitkään on spekuloitu sanomalehtien ahdingosta ja
kurjista tulevaisuuden näkymistä. Kyseinen tutkimus kuitenkin osoittaa, että
mielikuvat paikallislehdistä ovat vain parantuneet sitten viime katsauksen.
Sanomalehdistä juuri paikallislehdet voivat hyvin.
Paikallisuudelle on
paikkansa ja se näyttää olevan jopa trendi. Sillä, minkälaisen uutis- ja
ilmoituskoosteen viikoittain saamme kasaan, on merkitystä. Tämä asettaa
toimituksemme positiivisen haasteen eteen.

Tehtävämme on tarjota parasta paikallista. Tuoda esiin
monipuolisia näkökulmia ja tarjota merkityksellistä
sisältöä.
Työtämme helpottaa huomattavasti kaksisuuntainen lukijasuhde.
Saamme ahkerasti juttuvinkkejä ja palautetta. Kiitos siitä, jatketaan samaan
malliin!

Heli Lehtelä
heli.lehtela@urjalansanomat.fi

Vetovoimaa sisältömarkkinoinnilla