Yleinen Urjalan Ylläpito

Valtakunnassa kaikki hyvin?

On heinäkuu, päivät näyttävät
soljuvan kohtuullisen leppoisasti. Ja hyvä niin. Kurjia katastrofiuutisia emme
haluaisikaan julkaista kesken kansalaisten kesäloman. Jokainen lomalainen on
ansainnut päiväunensa riippukeinussa ja kiireettömän onkihetkensä.

On heinäkuu, päivät näyttävät
soljuvan kohtuullisen leppoisasti. Ja hyvä niin. Kurjia katastrofiuutisia emme
haluaisikaan julkaista kesken kansalaisten kesäloman. Jokainen lomalainen on
ansainnut päiväunensa riippukeinussa ja kiireettömän onkihetkensä.

Kesän maskottieläimen tittelin näyttää ansaitsevan
villisika. Villisikahavaintoja on ollut Urjalankin metsissä silloin tällöin.
Tämä ennakoinee erinomaista metsämarjasatoa.

Nyt tehdään postimerkistä asiaa.

Havaitsitteko kesken loma-auvon mitään poikkeavaa viime
tiistaina? Niin, silloin ei eteisen matolle tai postilaatikkoon tipahanutkaan
kirjepostia. Eikä enää tiistaisin tipahdakaan. Posti ilmoitti, ettei
kirjepostia enää tiistaisin jaeta. Luonnollinen aloitusaika uudistukselle on
toki keskellä heinäkuuta, kun kirjeet eivät suihki kuten arkena normaalisti
ja ihmiset ovat poissa kotoaan mökeillä ja reissunpäällä.

Olisiko uudistuksen aloittamisen suhteen hieman myös
laskelmoitu, että tässä kohtaa asia saadaan lanseerauttua puolivahingossa
ilman suurempaa muutosvastarintaa? Postin sivujen mediatiedotteistakaan ei
löydy heinäkuulta mainintaa kirjeiden jakelun lopettamisesta.

Perinteisesti on puhuttu paljon siitä, miten
yksityisellä puolella palvelu pelaa ja virkamiehet vain pyörittelevät
peukaloitaan. Postin muututtua osakeyhtiöksi tuota parannusta palvelussa ei ole
nähty. Jakelu on toki inhimimillistä toimintaa ja virheitä sattuu. Mutta
uskoisin, etteivät virheet useimmiten olekaan posteljoonista vaan
toimintamallin muutoksesta kiinni. Esimerkiksi siitä, ettei lajittelua ja
jakelua enää tee sama ihminen.

Palvelun laatu on perinteisesti ollut suomalaisten
yritysten ylpeys ja repertuaaria on lähdetty laajentamaan vasta, kun
ydintoiminta on suihkinut moitteetta. Postin uusista ruohonleikkuupalveluista on
puhuttu paljon. Suurin osa kansalaisista taitaisi kuitenkin arvostaa enemmän
sitä, että tänään Hangossa postilaatikkoon pudotettu kirje olisi huomenna
perillä Utsjoella, kuten ennen. Postimerkin hinta on hilautunut euro
kolmeenkynnenneen senttiin. Pitäisikö sillä hinnalla saada tämän tasoinen
palvelu?

Postilakia uudistettiin juuri tavoitteena lisätä aitoa
kilpailua ja tehokkuutta. Sopimusasiakkaiden kirjejakelu on vapautunut jo
aiemmin. Yleispalvelukirjeiden eli postimerkillä lähetettyjen kirjeiden
jakelua ei kuitenkaan tuosta vaan voida avata avoimeen kilpailuun. Postilain
mukaan näiden kirjeiden jakelu ja kerääminen on tehtävä viitenä päivänä
viikossa. Tämän vuoksi Viestintävirasto on nyt lähettänyt Postille
selvityspyynnön toteutetusta jakelu-uudistuksesta. Vastausta Postilta odotetaan
elokuun alkuun mennessä.

Urjalan Sanomatkin on Postin asiakas hankkien siltä
suuren osan lehden jakelusta. Kyseinen jakeluuudistus ei koske sanomalehtiä,
eikä lehtemme julkaisupäivä ole tiistai. Silti pitää hieman kulmakarvoja
nostaa hämmästyksestä tämän uudistuksen edessä. Onko tämä lupaus
laadusta? Toivottavasti muutos nyt sitten parantaa ja aikaistaa sanomalehtien
ilmestymistä lukioidemme laatikoihin.

Maailma muuttuu, kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
Monet silti kaipaavat sitä, kun Matti tai Liisa toi päivän postin kello
kymmeneen mennessä, oli sade- tahi tuiskusää.

Heli Lehtelä
Heli.Lehtela@urjalansanomat.fi