koulun aloitus, pääkirjoitus (muokattu 7.12.2022) Urjalan Ylläpito

Turvallista matkaa

Sini Ovaskainen

Ensi viikolla koulutielle käy Suomessa kymmeniätuhansia uusia ekaluokkalaisia. Pirkanmaalla yli 5 700. Urjalassa 40.

Ei voi liikaa korostaa tarkkaavaisuutta liikenteessä koulujen alkaessa. Niin monta uutta tienkäyttäjää ottaa ensi askeliaan turvallisen liikennekäyttäytymisen opettelussa, ehkä ensimmäistä kertaa yksin ilman opastajaa.

Urjalassa kouluvuosi käynnistyy tiistaina. Reppu selässä, kävellen tai polkupyörällä koulumatkaansa taittavat lapset ja nuoret suunnistavat Laukeelassa Kirkonkylän koululle, Huhdissa Aseman ja Huhdin kouluille. Tarkkaavaisuus liikenteessä on erityisesti Kirkonkylän koulun ympäristössä entistä suuremmassa roolissa yhtenäiskoulun rakennustyömaan vuoksi. Kulku koulun pihapiiriin on muuttunut, ja vaikuttaa siten koko alueen liikenteeseen.

Moni vanhempi haluaa ensimmäisinä koulupäivinä varmistaa, että lapsi pääsee turvallisesti perille. Lapsen kuljettaminen kouluun autolla on yleistä. Rakennustyömaasta huolimatta Kirkonkylän koululle järjestetään alue, johon lapsia voidaan autoilla tuoda.

Sivistystoimenjohtaja Juha Salo muistuttaa koko kouluväen puolesta, että lasta ei ole välttämätöntä kuljettaa autolla aivan koulun etuovelle saakka. Varsinkaan nyt, kun kunnollista tilaa suurelle määrälle henkilöautoja ei Kirkonkylän koulun alueella ole. Se ei kuitenkaan ole ainoa perustelu. Käveleminen on lapselle hyväksi. Siinä tulee opeteltua liikennesääntöjä ja samalla saa hyötyliikuntaa.

Mikäli haluaa saattaa, voi lapsen kanssa koululle mennä kävellenkin. Juha Salo ehdottaa, että ajetaan autolla esimerkiksi urheilukentän parkkipaikalle, josta on lyhyt kävelymatka. Samaa neuvoa voidaan soveltaa muihinkin kouluihin lapsia kuljetettaessa.

Lasten koulumatkan turvaaminen on meidän jokaisen tiellä liikkuvan vastuulla. Vakuutusyhtiö If on tutkinut suomalaisten alakouluikäisten ajatuksia koulumatkojen liikenneturvallisuudesta. Otos ei ollut järin kattava, 266 lasta, mutta samanlaisia aatoksia lienee monen koululaisen mielessä. Lähes puolet vastanneista toivoi, että autoilijat ajaisivat hiljempaa. Joka neljäs lapsi toivoi autoilijoiden antavan paremmin tietä, kun lapsi on ylittämässä suojatietä.

Liikenteessä on pelottavaa, kun ei vielä osaa eikä ole kokemusta autoilijoiden käyttäytymisestä. Näkeekö se minut nyt? Antaako se tietä? Uskallanko varmasti mennä? Koulumatkan teko yhdessä luokkakaverin kanssa tuo turvallisuuden tuntua, mutta saattaa herpaannuttaa keskittymisen muihin liikkujiin. Vastaava häiriötekijä on kännykkä, joka on yhä useamman koululaisen repussa. DNA Oy:n tutkimuksen mukaan yli puolella ekaluokkalaisista on oma puhelin. Joka kymmenes lapsi kertoi Ifin tutkimuksessa pelaavansa kännykällä pelejä koulumatkalla.

Älypuhelin on yleinen häiriötekijä myös ratin takana. Liikenneturvan mukaan Suomessa noin 40 prosenttia autoilijoista joutuu vaaratilanteisiin puhelimen käytön takia. Kuvittele tilanne, jossa suojatietä ylittävä ekaluokkalainen keskittyy kännykkäpeliin ja samaan aikaan lähestyvän auton kuljettaja näppäilee kännykällään viestiä. Seuraukset voivat olla peruuttamattomat.

Minä olen pahimmanlaatuinen kännykän näprääjä autoa ajaessani. Huomio herpaantuu toistuvasti viestien lähettelyyn ja Facebook-päivitysten tarkastamiseen. Jos parannan tapani, parannathan sinäkin.

Toivotan jokaiselle koululaiselle turvallista matkaa!

Sini Ovaskainen
sini.ovaskainen@urjalansanomat.fi