Yleinen (muokattu 18.9.2020) Urjalan Ylläpito

Mattopuilla syntyy myös laudeliina tai kaulahuivi

Sini Ovaskainen
Kudonta on paljon muutakin kuin räsymattoja. Kangaspuilla voi tehdä esimerkiksi huopia, kaulahuiveja, kankaita, seinävaatteita ja poppanakasseja. Taitoliitto valitsi kudonnan vuoden 2019 käsityötekniikaksi.

Kirsti Männik viritteli kangaspuihin vanhaa loimea, jonka oli saanut käsiinsä. Siitä hän kutoo kesällä lastenlapsilleen mattoja. Loimilankojen laittaminen on työläs vaihe, mutta ihan heti ei tämän loimen pitäisi loppua, sillä siitä saa tehtyä mattoa 50 metriä.

Sini Ovaskainen
Kudonta on paljon muutakin kuin räsymattoja. Kangaspuilla voi tehdä esimerkiksi huopia, kaulahuiveja, kankaita, seinävaatteita ja poppanakasseja. Taitoliitto valitsi kudonnan vuoden 2019 käsityötekniikaksi.

Urjalassa kudontaa on voinut opetella jo vuosikymmenien ajan kansalaisopistossa, ja kurssi on edelleen suosittu.

– Kudontaryhmän suhteen ei ole ollut huolta, etteikö osallistujia tulisi riittävästi, kertoo Valkeakoski-opiston kudontapiiriä Urjalassa opettava Ursula Poussu.

Piiri kokoontuu Laukeelassa kerran viikossa, mutta ovet ovat avoinna kutojille muinakin päivinä. Kurssilaisia käy mattopuita paukuttamassa melkein päivittäin. Innokkaimmat kutojat jatkavat harrastustaan kesälläkin opiston kurssien päätyttyä. Kymmenkunta vuotta kurssilla mukana ollut Kirsti Männik viritteli tiistaina loimilankoja tulevaa kesäprojektiaan varten.

– On tämä sellainen harrastus, että ei täältä voi olla pois, totesi Männik ja kertoi kutovansa kesällä lastenlapsille mattoja.

Urjalan kirjastolla avautui tiistaina Valkeakoski-opiston Urjalan taito- ja taidekurssien yhteinen kevätnäyttely. Kudontapiiriläiset ovat vieneet näytille muun muassa mattoja, kaitaliinoja, huopia ja valoryijyjä.

Käsityönäyttelyssä on lisäksi esillä Urjalan posliinimaalausryhmän, ompeluryhmien, piirustus- ja maalausryhmän sekä pajaryhmän tuotoksia, eli ihasteltavana on luomuksia vaatteista maalauksiin.

Lue lisää 4.4.2019 lehdestä tai jo tänään klo 19 digilehdestä!

Vetovoimaa sisältömarkkinoinnilla